top of page
IMG_2120.JPG

Topics of Conversation – Miranda Popkey

★ ★ ★ ★ ★

‣ like Three Women, but better

‣ white girls sit around & talk

‣ that's it. that's the book.

"The woman as object is less vulgar than the woman as subject."

Topics of Conversation was a novel that I had low expectations for. The description totally undersells it, and I’m always a little skeptical of things I see on #bookstagram. (I love the IG book community, but y’all are into some real wack shit.) Miranda Popkey leaves a lasting impression with her erudite narration. The unnamed narrator communicates with refreshing honesty the truth of self-reflection. She is able to share wider truths about womanhood by limiting her story to subject matter she personally understands. The conversations she discloses are of a wider span than her own experience, but not so wide that she cannot reflect them accurately. Within her scope, the narrator is able to drop these amazing nuggets of truth. She isn’t unkind to herself, but she doesn’t shy away from questioning her motives, her complicity in negative situations, her desires. 


I read somewhere (I think a Goodreads review) that the chapter on Norman Mailer doesn’t really move the narrative along. In a way I agree; it wasn’t as valuable to me as other chapters. That being said, it prompted the most self-reflection on gender-based violence, and my own role in it, in the novel. In Ann Arbor, 2002, the narrator bared her personality, allowing me to think about the worst parts of myself–the parts that judge, and hate, other women for seemingly no reason: “Instead I hated her. Her vulnerabilities, her weaknesses–she wasn’t hiding them and because she wasn’t hiding them I felt she was exposing me, too”. How often do I despise other women for my own insecurities? How often do I cover that up by hating on some insignificant part of her? 


In San Francisco, 2010, Miranda uses her exemplary writing to show the complex doubt involved in reflection: “Did I, do I, admire the artist for claiming her pain is worthy of art, or did I, do I, find the act of aestheticizing also trivializing, or in fact is that feeling, that impulse to call the art trivializing, a way to conceal the true feeling, guiltier, that her art is vulgar, that it is indulgent, because she is her own subject? Because she elevates herself as subject? The woman as object is less vulgar than the woman as subject”. I read this passage like 12 times, and each time I considered a different aspect of my feelings. I’m still processing so much of this novel, but I do know that I loved it and it changed my perspective on myself in relation to womanhood. I would literally recommend it to anyone and everyone, and I’m super grateful to have started the year this way. 


‣ como Tres Mujeres, pero mejor

‣ gringas se sientan y hablan

‣ Eso es. Ese es el libro.


"La mujer como objeto es menos vulgar que la mujer como sujeto".


Temas de Conversación fue una novela para la cual tenía pocas expectativas. La descripción lo subestima totalmente, y siempre soy un poco escéptica de las cosas que veo en #bookstagram. (Me encanta la comunidad de libros de IG, pero a todos les gusta la verdadera mierda). Miranda Popkey deja una impresión duradera con su narración erudita. La narradora (sin nombre) comunica con honestidad refrescante la verdad de la autorreflexión. Es capaz de compartir verdades más amplias sobre la feminidad al limitar su historia a temas que ella personalmente comprende. Las conversaciones que revela son de un alcance más amplio que su propia experiencia, pero no tan amplias que no puede reflejarlas con precisión. Dentro de su alcance, la narradora suelta estas increíbles pepitas de verdad. No es cruel consigo misma, pero no rehuye cuestionar sus motivos, su complicidad en situaciones negativas, sus deseos.

Leí en alguna parte (creo que una reseña de Goodreads) que el capítulo sobre Norman Mailer realmente no mueve la narrativa. En cierto modo estoy de acuerdo; no fue tan valioso para mí como otros capítulos. Con eso dicho, provocó en mi la mayor autorreflexión sobre la violencia de género y mi propio papel en la novela. En Ann Arbor, 2002, la narradora demuestra su personalidad, lo que me permitió pensar en las peores partes de mí misma, las partes que juzgan y odian a otras mujeres, aparentemente sin razón: “En cambio, la odiaba. Sus vulnerabilidades, sus debilidades: no las estaba ocultando y porque no las estaba ocultando, sentí que también me estaba exponiendo ". ¿Con qué frecuencia desprecio a otras mujeres por mis propias inseguridades? ¿Con qué frecuencia lo oculto odiando una parte insignificante de ella?

En San Francisco, 2010, Miranda usa su escritura ejemplar para mostrar la compleja duda que implica la reflexión: "¿Admiré al artista por afirmar que su dolor es digno de arte, o encontré que el acto de estetizar también es trivializante, o de hecho es ese sentimiento, ese impulso de llamar al arte trivializante, una forma de ocultar el verdadero sentimiento, la culpa, de que su arte es vulgar, que es indulgente, porque ella es su propio sujeto. ¿Porque ella se eleva como sujeto? La mujer como objeto es menos vulgar que la mujer como sujeto ”. Leí este pasaje como 12 veces, y cada vez consideré un aspecto diferente de mis sentimientos. Todavía estoy procesando gran parte de esta novela, pero sé que me encantó y cambió mi perspectiva sobre mí misma en relación a la feminidad. Literalmente, se lo recomendaría a todos, y estoy muy agradecida de haber comenzado el año de esta manera.

Topics of Conversation – Miranda Popkey: News
bottom of page